AKO POMOCŤ DIEŤAŤU PRI VSTUPE DO MATERSKEJ ŠKOLY
Vstup Vášho dieťaťa do MŠ je prvým krokom do spoločnosti. Táto udalosť prináša zmeny v živote dieťaťa, ale aj rodičov. Pobyt dieťaťa v materskej škole prináša nasledujúce zmeny pre dieťa- iný režim, prítomnosť iných detí, akceptovanie iných dospelých osôb, iná možnosť uspokojenia aktuálneho priania a pozornosť učiteľky sa zameriava na všetky deti. Prispôsobenie sa novým pomerom predstavuje pre dieťa istú záťaž.
Sú deti, ktoré si v novom prostredí zvykajú ľahšie. Tešia sa do materskej školy a veľmi ľahko nadväzujú kontakty s dospelými a deťmi v MŠ.
Niektoré deti sa tešia do materskej školy, ale po prvých skúsenostiach odmietajú vstup do materskej školy a potrebujú čas na adaptáciu.
Sú aj také deti, ktoré si len s ťažkosťami zvykajú na nové prostredie a vstup do materskej školy je pre ne nadmernou záťažou.
Proces prispôsobovania sa na nové prostredie je individuálny, je závislý na individuálnych osobitostiach každého dieťaťa.
Nové skúsenosti dieťaťa v materskej škole ovplyvňujú správanie dieťaťa doma i v materskej škole.
1.Týždeň - ORIENTAČNÝ
MŠ DOMA
dieťa sa orientuje v novom je uzavreté , zdržanlivé
prostredí MŠ, získava informácie je unavené hlukom a
o novom prostredí, pozoruje množstvom podnetov,
nepokúša sa nadväzovať kontakty relaxuje,
s ostatnými deťmi, potrebuje spracovať
nezaujíma sa o aktivity detí, dojmy a zážitky,
nerozpráva o svojich zážitkoch, obmedzuje obľúbené
nehrá sa intenzívne a vytrvalo, aktivity
rozpráva veľmi potichu
AKO POMOCŤ DIEŤAŤU
UČITEĽKA RODIČ
rešpektuje úlohu pozorovateľa nelúčiť sa dlho s dieťaťom,
dieťaťa, (dlhé lúčenie dieťa
podporuje konanie dieťaťa, len zneisťuje a podporuje
citlivo pristupuje ak dieťaťa plače, u dieťaťa obavy ...),
podporuje u dieťaťa poznávanie pravidiel, ak má možnosť
podporuje poznávanie prostredia MŠ ponechá dieťa v MŠ
dieťa si môže ponechať obľúbenú hračku, dopoludnia,
poskytne podporu pre pobyt s kamarátom po návšteve MŠ nechá
alebo súrodencom, dieťa relaxovať,
ku koncu týždňa pripraví príťažlivú nezaťažuje dieťa
aktivitu s pokračovaním v budúcom týždni. veľkými aktivitami
(nákupy, prechádzky),
nezaťažuje dieťa
životnými zmenami
(sťahovanie, nezhody
rodičov)
zosúladí denný režim
doma a v MŠ
neprerušuje pobyt v MŠ
2. Týždeň- OBDOBIE PRESADENIA SA
MŠ DOMA
prvé pokusy o kontakt s rovesníkmi, pôsobí nevyrovnane,
dieťa sa pokúša presadiť v skupine detí, často mení náladu,
začína viac komunikovať, pocit nespokojnosti
pokúša sa upútať pozornosť všetkými pocit mrzutosti, odmietavosť,
prostriedkami, plačlivosť, únava
hľadá ochranu u dospelých, ak má snaha o pozornosť
problémy s deťmi,
rýchlo sa unaví,
AKO POMOCŤ DIEŤAŤU
UČITEĽKA RODIČ
podporuje poznávanie pravidiel, neprerušuje pobyt v MŠ,
podporuje poznávanie ľudí v MŠ, postupne predlžuje pobyt
dieťaťa v MŠ
nelúčiť sa dlho s dieťaťom,
podporuje poznávanie prostredia MŠ, nezaťažuje dieťa aktivitami,
pomáha riešiť konflikty, podporuje priateľstvá z MŠ,
jednotné pôsobenie učiteliek rešpektuje správanie dieťaťa
dieťa si môže ponechať obľúbenú hračku
3. Týždeň - UKĽUDNENIE, VYROVNANIE
MŠ DOMA
dieťa sa istejšie pohybuje v MŠ je vyčerpané
prejavuje náklonnosť k deťom rýchlo sa unaví
zaujíma sa o aktivity detí
napodobňuje detské vzory
AKO POMOCŤ DIEŤAŤU
UČITEĽKA RODIČ
podporuje aktivitu dieťaťa neprerušuje pobyt v MŠ
a poznávanie pravidiel, predlžuje pobyt v MŠ
podporuje priateľstvá podporuje priateľstvá z MŠ
rešpektuje psychosomatickú
záťaž dieťaťa.
AKO MOŽU POMOCŤ RODIČIA DIEŤAŤU PRED VSTUPOM DO MŠ
Rodičia môžu uľahčiť vstup dieťaťa do MŠ, tým že mu umožnia zbierať skúsenosti už predtým a pomôžu mu s požiadavkami vysporiadať sa postupne.
- Vytváranie pohody doma.
- Kvalitná citová väzba a trénovanie odlúčenia.
- Umožnenie stretávať sa s rovesníkmi.
- Zoznámenie dieťaťa s MŠ ( napr. prechádzka k areálu MŠ)
- Podporovanie psychickej a telesnej odolnosti a odolnosti voči stresu
- Prispôsobenie denného režimu režimu v MŠ.
- Podporovanie osamostatňovanie dieťaťa (napr. v sebaobsluhe- obliekaní, jedle, hygienických návykoch...)
Zo skúseností v materskej škole sa často stáva, že pre dieťa s menšou telesnou odolnosťou je pobyt záťažou a dieťa sa z dôvodu únavy, hluku a námahy stane menej odolné voči chorobám a často ochorie. Proces adaptácie sa potom po dlhšej neprítomnosti opakuje. Ak dieťa navštevuje materskú školu nepravidelne, je potom pre neho ťažšie dosiahnuť miesto v skupine. A proces adaptácie sa predlžuje. V záujme predchádzania chorobám a zvyšovaniu odolnosti dieťaťa je dobré v prvých týždňoch zvýšiť príjem vitamínov v prírodnej forme.
Ak dieťa nie je zrelé na materskú školu, resp. rodina prechádza životnými zmenami (sťahovanie, rozvod, kríza vo vzťahoch, narodenie súrodenca) je možné vstup do materskej školy odložiť.
AKO POMÁHA MATERSKÁ ŠKOLA ADAPTÁCII DIEŤAŤA NA MŠ.
- Umožnenie spoznávania prostredia MŠ.
- Vytvorenie adaptačného plánu pre dieťa v spolupráci s rodičom.
- Umožnenie prítomnosti rodiča v materskej škole s dieťaťom.
- Po dohode s rodičom umožnenie predlžovania pobytu dieťaťa v MŠ bez prítomnosti rodiča.
- Umožnenie dieťaťu vziať si obľúbenú hračku, vec.
- Vytváranie príjemnej, pohodovej a priateľskej atmosféry.
- Jednotný prístup učiteliek, vhodný výber metód a foriem práce s deťmi, príťažlivé prostredie pre deti, zaujímavé aktivity
- Rešpektovanie individuálnych osobitostí detí a partnerský vzťah s rodičmi
Sociálne skúsenosti dieťaťa v MŠ majú vplyv na poznávanie dieťaťa, na rozvoj komunikačných skúseností a na rozvoj osobnosti dieťaťa.