AKO  POMOCŤ DIEŤAŤU PRI VSTUPE DO MATERSKEJ ŠKOLY

 

     

Vstup Vášho dieťaťa  do MŠ je prvým krokom do spoločnosti. Táto udalosť prináša zmeny v živote dieťaťa, ale aj  rodičov. Pobyt dieťaťa v materskej škole prináša nasledujúce zmeny  pre dieťa- iný režim, prítomnosť iných detí, akceptovanie iných dospelých osôb, iná možnosť uspokojenia aktuálneho priania a pozornosť učiteľky sa zameriava na všetky deti. Prispôsobenie sa novým pomerom predstavuje pre dieťa istú záťaž.

 Sú deti, ktoré si v novom prostredí zvykajú ľahšie. Tešia sa do materskej školy a veľmi ľahko nadväzujú kontakty s dospelými a deťmi v MŠ. 

Niektoré deti sa tešia do materskej školy, ale po prvých skúsenostiach odmietajú vstup do materskej školy a potrebujú čas na adaptáciu

Sú aj také deti, ktoré si len s ťažkosťami zvykajú na nové prostredie a vstup do materskej školy je pre ne nadmernou záťažou.

Proces prispôsobovania sa na nové prostredie je individuálny, je závislý na individuálnych osobitostiach každého dieťaťa.

Nové skúsenosti dieťaťa v materskej škole ovplyvňujú správanie dieťaťa doma i v materskej škole.

 

1.Týždeň - ORIENTAČNÝ         

 

                                     MŠ                                                                    DOMA

                            dieťa sa orientuje v novom                                       je uzavreté , zdržanlivé

                             prostredí MŠ, získava informácie                            je unavené hlukom a

                             o novom prostredí, pozoruje                                    množstvom podnetov,

                             nepokúša sa nadväzovať kontakty                          relaxuje,

                             s ostatnými deťmi,                                                   potrebuje spracovať

                             nezaujíma sa o aktivity detí,                                    dojmy a zážitky,

                             nerozpráva o svojich zážitkoch,                              obmedzuje obľúbené

                             nehrá sa intenzívne a vytrvalo,                                aktivity

                             rozpráva veľmi potichu

 

 AKO POMOCŤ DIEŤAŤU

 

                                     UČITEĽKA                                                        RODIČ

                             rešpektuje úlohu pozorovateľa                                 nelúčiť sa dlho s dieťaťom,

                             dieťaťa,                                                                     (dlhé lúčenie dieťa

                             podporuje konanie dieťaťa,                                       len zneisťuje a podporuje

                             citlivo pristupuje ak dieťaťa plače,                            u dieťaťa obavy ...),

                             podporuje u dieťaťa poznávanie pravidiel,               ak má možnosť

                             podporuje poznávanie prostredia MŠ                       ponechá dieťa v MŠ

                             dieťa si môže ponechať obľúbenú hračku,               dopoludnia,

                             poskytne podporu pre pobyt s kamarátom               po návšteve MŠ nechá

                             alebo súrodencom,                                                   dieťa relaxovať,

                             ku koncu týždňa pripraví  príťažlivú                          nezaťažuje dieťa

                             aktivitu s pokračovaním v budúcom týždni.              veľkými aktivitami

                                                                                                               (nákupy, prechádzky),

                                                                                                               nezaťažuje dieťa

                                                                                                               životnými zmenami

                                                                                                               (sťahovanie, nezhody 

                                                                                                                rodičov)

                                                                                                               zosúladí denný režim

                                                                                                               doma a v MŠ

                                                                                                               neprerušuje pobyt v MŠ

 

 

2. Týždeň- OBDOBIE   PRESADENIA SA    

      

                                             MŠ                                                    DOMA       

                        prvé pokusy o kontakt s rovesníkmi,                   pôsobí nevyrovnane,    

                        dieťa sa pokúša presadiť v skupine detí,               často mení náladu,

                        začína viac komunikovať,                                      pocit nespokojnosti 

                        pokúša sa upútať pozornosť všetkými                pocit mrzutosti, odmietavosť,

                        prostriedkami,                                                        plačlivosť, únava

                        hľadá ochranu u dospelých, ak má                        snaha o pozornosť

                        problémy s deťmi,                                                   

                        rýchlo sa unaví,

                      

 

AKO POMOCŤ DIEŤAŤU

 

                                       UČITEĽKA                                               RODIČ

                           podporuje poznávanie pravidiel,                       neprerušuje pobyt v MŠ,

                           podporuje poznávanie ľudí v MŠ,                       postupne predlžuje pobyt

                                                                                                       dieťaťa v MŠ

                                                                                                       nelúčiť sa dlho s dieťaťom,

                           podporuje poznávanie prostredia MŠ,                nezaťažuje dieťa aktivitami,

                           pomáha riešiť konflikty,                                       podporuje priateľstvá z MŠ,

                           jednotné pôsobenie učiteliek                                rešpektuje správanie dieťaťa

                           dieťa si môže ponechať obľúbenú hračku

 

3. Týždeň           - UKĽUDNENIE, VYROVNANIE

          

                                 MŠ                                                                DOMA

                            dieťa sa istejšie pohybuje v MŠ                        je vyčerpané

                            prejavuje náklonnosť k deťom                          rýchlo sa unaví

                            zaujíma sa o aktivity detí                                    

                            napodobňuje detské vzory

              

AKO POMOCŤ DIEŤAŤU                            

 

                              UČITEĽKA                                                     RODIČ

                         podporuje aktivitu dieťaťa                                    neprerušuje pobyt v MŠ

                         a poznávanie pravidiel,                                         predlžuje pobyt v MŠ

                         podporuje priateľstvá                                            podporuje priateľstvá z MŠ

                                                                                                       rešpektuje psychosomatickú

                                                                                                       záťaž dieťaťa.

 

AKO MOŽU POMOCŤ RODIČIA DIEŤAŤU PRED VSTUPOM DO MŠ

Rodičia môžu uľahčiť vstup dieťaťa do MŠ, tým že mu umožnia zbierať skúsenosti už predtým a pomôžu mu s požiadavkami vysporiadať  sa  postupne.

  1. Vytváranie pohody doma.
  2. Kvalitná citová väzba a trénovanie odlúčenia.
  3. Umožnenie stretávať sa s rovesníkmi.
  4. Zoznámenie dieťaťa s MŠ ( napr. prechádzka k areálu MŠ)
  5. Podporovanie psychickej a telesnej  odolnosti a odolnosti voči stresu
  6. Prispôsobenie denného režimu režimu v MŠ.
  7. Podporovanie osamostatňovanie dieťaťa (napr. v sebaobsluhe- obliekaní, jedle, hygienických návykoch...)

Zo skúseností v materskej škole sa často stáva, že  pre dieťa s menšou telesnou odolnosťou je pobyt záťažou a dieťa sa z dôvodu únavy, hluku a námahy stane menej odolné voči  chorobám a často ochorie. Proces adaptácie sa potom po dlhšej neprítomnosti opakuje. Ak dieťa navštevuje materskú školu nepravidelne, je potom pre neho ťažšie dosiahnuť miesto v skupine. A proces adaptácie sa predlžuje. V záujme predchádzania chorobám a zvyšovaniu odolnosti dieťaťa je dobré v prvých týždňoch zvýšiť príjem vitamínov v prírodnej forme.

Ak dieťa nie je zrelé na materskú školu, resp. rodina prechádza životnými zmenami (sťahovanie, rozvod, kríza vo vzťahoch, narodenie súrodenca) je možné vstup do materskej školy odložiť.

 

AKO POMÁHA MATERSKÁ ŠKOLA  ADAPTÁCII DIEŤAŤA NA MŠ.

  1. Umožnenie spoznávania prostredia MŠ.
  2. Vytvorenie adaptačného plánu pre dieťa v spolupráci s rodičom.
  3. Umožnenie prítomnosti rodiča v materskej škole s dieťaťom.
  4. Po dohode s rodičom umožnenie predlžovania pobytu dieťaťa v MŠ bez prítomnosti rodiča.
  5. Umožnenie dieťaťu vziať si obľúbenú hračku, vec.
  6. Vytváranie príjemnej, pohodovej a priateľskej  atmosféry.
  7. Jednotný prístup učiteliek, vhodný výber metód a foriem práce s deťmi, príťažlivé prostredie pre deti, zaujímavé aktivity
  8. Rešpektovanie individuálnych osobitostí detí a partnerský vzťah s rodičmi

 

 

Sociálne skúsenosti dieťaťa  v MŠ majú vplyv na poznávanie dieťaťa, na rozvoj komunikačných skúseností a na rozvoj osobnosti dieťaťa.