ŠKOLSKÝ VZDELÁVACÍ PROGRAM

28.08.2019 15:04

 ŠKOLSKÝ  VZDELÁVACÍ  PROGRAM

“DOMČEK PREKVAPENÍ”

MATERSKÁ ŠKOLA V A Z O V O V A 16

811 07 Bratislava

 

Ak budeme dnes učiť deti včerajšími metódami, ukradneme im zajtrajšok.      
J.Dewey

 

2019 – 2024

 

 

1. Základné identifikačné údaje o škole (názov školy, názov vzdelávacieho programu, stupeň vzdelania, dĺžka štúdia, forma výchovy a vzdelávania, vyučovací jazyk)

 2. Vymedzenie vlastných cieľov a poslania výchovy a vzdelávania

 3. Vlastné zameranie školy

 4. Učebné osnovy a východiská plánovania

5. Spôsob a podmienky ukončovania výchovy a vzdelávania a vydávanie dokladu o absolvovaní predprimárneho vzdelávania

6. Personálne zabezpečenie

7. Materiálno – technické a priestorové podmienky

8. Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní

10. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí

11. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov

12. Požiadavky na kontinuálne vzdelávanie pedagogických a odborných zamestnancov

13. Prílohy

  1.  

Zriaďovateľ:        Miestny úrad Mestská časť Staré Mesto - Bratislava

                             Oddelenie školstva, vedúci : JUDr. Michal Sygút

Výchovný jazyk:    Slovenský

Forma štúdia:       Celodenná výchovná starostlivosť

Druh školy:          Materská škola – štátna

Dĺžka dochádzky:   Tri roky /deti s OŠD a DsOŠD až štyri roky/

Stupeň  vzdelania:    Predprimárne vzdelávanie

Predkladateľ:              Nataša Harmatová – riaditeľka materskej školy

 tel: 02 55 57 71 64

Obdobie platnosti ŠkVP: obdobie rokov 2016/2020

 

 

  1.  Vymedzenie vlastných cieľov a poslania výchovy a vzdelávania

V našej MŠ sa budeme snažiť

  • rozvíjať u detí také kľúčové kompetencie, ktoré budú predpokladom pre osvojenie si zručností, schopností, vedomostí, hodnôt a postojov, ktoré dosiahnu všetky deti tak, aby boli schopné a pripravené vzdelávať sa ďalej v ZŠ a následne v ďalšom období života,
  •  vytvárať priaznivú  sociaálno-emocionálnu atmosféru, chceme, aby sa všetky deti cítili bezpečne, zažívali pocit úspechu s rešpektom ich individuality a jedinečnosti,  pre maximálne zaškolenie 6 ročných detí,
  •  v eduktívnom procese sa budeme venovať posilňovaniu sebavedomia dieťaťa, vo vzdelávaní uprednostňujeme zmyslové vnímanie ako základ prirodzeného poznávania, rozvíjaním sebarealizácie a citovej istoty ako výrazného predpokladu ich úpešného zaškolenia,
  • v priebehu edukačných aktivít sa budeme snažiť spoločne o to, aby deti nedostávali hotové poznatky, ale aby boli aktívne spolupracujúce  a mali možnosť porovnávať poznané, argumentovať, hodnotiť seba aj iných; aby vedeli spolunažívať, komunikovať s inými, orientovať sa v oblasti prírodných a spoločenských vied; získavať schopnosť riešiť problémy, konflikty a niesli zodpovednosť za svoje rozhodnutia, 
  • naše pedagogické pôsobenie smerom k deťom  bude zamerané tak, aby sa všetky deti učili na základe priamej životnej skúsenosti, používali len tie poznatky, ktoré majú v mozgu pevne zasadené, čím si vytoria základ trvalých individuálnych mentálnych programov použiteľných nielen pre ďalšie vzdelávanie no i pre celý život.  
  1. Vlastné zameranie školy

            Našim cieľom je vytvoriť čo najlepšie podmienky pre prirodzený osobnostný rozvoj a úspešné zvládnutie prechodu do ZŠ. Ciele sú vypracované na základe diskusie pedagogických zamestnancov. Sú výsledkom autoevaluácie materskej školy, ktorej súčasťou je spracovanie zistení z dotazníkov vyplnených pedagogickými a nepedagogickými zamestnancami materskej školy a rodičmi. Pri ich formulovaní berieme do úvahy aj vyjadrenia detí získané pomocou rozhovorov s nimi, spracovaním výsledkov hodnotenia kvality výchovy a vzdelávania v materskej škole, analýzou trendov, ohrození aj ponúkajúcich sa príležitostí, analýzou silných aj slabých stránok materskej školy. Cieľom tohto procesu je dosiahnuť vysoký stupeň samostatnosti, získavanie takých kompetencií, ktoré budú schopné uplatňovať v ďalšom živote. Odolnosť proti stresom a zdraviu školdlivým vplyvom, zvyšovanie sebavedomia, umenie komunikácie a oboznamovanie sa s cudzím jazykom, schopnosti kladného sebaprijatia a sebahodnotenia, sú najlepšími predpokladmi na zvládnutie nástrah sveta a úspešné začlenenie sa do globalizovaného a rýchlo sa meniaceho multikultúrneho sveta.

  1. Osvojovať si niektoré zručnosti, ktoré predchádzajú čítaniu a písaniu, využívať rôzne techniky, formy a stratégie čítania a písania /predčitateľská gramotnosť, digitálna gramotnosť/.
  2. Cítiť význam komunikácie a hodnotu reči s dôrazom na bohatstvo  možností vlastného jazykového prejavu aj mimo verbálneho výrazu:

· vytvoriť podnetné prostredie bohaté na tlač a písaný text, · rozvíjať osobnosť dieťaťa prostredníctvom práce s knihou a literatúrou, · rozvíjať u detí schopnosť porozumenia vypočutého textu, · uplatňovať v práci metódy predčitateľskej gramotnosti, · rozvíjať predškolskú výchovu v súlade s požiadavkami spoločnosti - spokojné deti, spokojní rodičia, spokojní zamestnanci materskej školy.

  1. Viesť deti k sociálnej súdržnosti, pripravovať ich na život v multikultúrnej spoločnosti k tomu, aby vnímali rôznosť kultúrnych komunít ako samozrejmosť a mali porozumenie pre ich rozdielne hodnoty i vzájomné zbližovanie.
  2. Poskytovať dieťaťu možnosť poznávať také hodnoty, ako je nedotknuteľnosť ľudských práv, individuálna sloboda, rovnaká hodnota a rovnosť všetkých ľudí, citenie a solidarita so slabými, chorými, zdravotne postihnutými a ohrozenými, starostlivosť o druhých a ohľad na druhých, hodnoty spojené so zdravým životom a životným prostredím.
 
  1. Učebné osnovy a východiská plánovania

             Učebnými osnovami školského vzdelávacieho programu Domček prekvapení  sú  jednotlivých vzdelávacích oblastí Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách. Sú rozdelené do mesačných tematických celkov. Pre  prehľadnejšie plánovanie výchovno-vzedlávacích cieľov  sú výkonové štandardy podľa jednotlivých tém a podtém ďalej rozdelené do týždenných celkov. Jednotlivé celky však nie sú izolované, ale navzájom sa dopĺňajú a súvisia.

Úvod plánovania tvoria výkonové štandardy, ktoré učiteľka uplatňuje v priebehu celého školského roka vo všetkých organizačných formách dňa podľa situácie a obsahu výchovn–vzdelávacej činnosti. Svojim obsahom sú tak komplexné a neodlučiteľné od každodenného pôsobenia na dieťa, že ich nemožno vyčleniť len pre niektorý tematický celok. Pokiaľ sa učiteľka v niektorej aktivite potrebuje zamerať konkrétne na niektorý z týchto štandardov, uvedie  legendu  výkonového štandardu tam, kde ho chce organizačne začleniť.

 

4.1 Východiská plánovania

Pri týždennom plánovaní sa striedajú obe učiteľky v triede. Každý deň uskutočňujeme s deťmi pred podávaním desiaty zdravotné cvičenia.

1. Dominujú činnosti, pri ktorých je dieťa aktívne, pasívne učenie sa obmedzuje na minimum.

2. Naplánované činnosti a ich množstvo musia rešpektovať tempo učenia sa detí – v duchu „menej je viac“.

3. Využívame vzájomné učenia sa detí. Neizolujeme od seba vekové skupiny.

4. Neučíme deti to, čo už vedia. Vždy sa ich snažíme posunúť ďalej. Netvoríme plány pre obsah, ale pre deti.

 

Počas školských prázdnin, pokiaľ je materská škola v prevádzke, učiteľky plánujú osobitne na plánovací hárok, kde si vyberajú zväčša hry a obľúbené činnosti detí  zamerané na rekreačné pohybové aktivity podľa vlastného uváženia.

Do triednych plánov učiteľka zaznamenáva vzdelávaciu oblasť, výkonový štandard, obsahový šatandard, aktivity a stratégie, prostredníctvom ktorých plánuje daný cieľ dosiahnuť. V ďalšom stĺpci uvádza dátum realizácie a podpis, v poslednom evalváciu (či sa podarilo cieľ splniť, aké sú rezervy a pod.).

 

Vzdelávacie štandardy inovovaného Štátneho vzdelávacieho programu pre materské školy majú z pohľadu viazanosti na obsahový celok v školskom vzdelávacom programe, voliteľnosti učiteľkou a plánovanie cielených vzdelávacích aktivít rôzny charakter a podľa toho sú spracované v troch skupinách:

1. Vzdelávacie štandardy úzko viazané na obsahové celky, zaradené v obsahových celkoch ako ich pevná súčasť.

2. Vzdelávacie štandardy neviazané na obsahové celky. Tieto sú úplne voliteľné učiteľkou, ktorá si ich vyberá a volí na základe aktuálnych rozvojových potrieb a možností detí, prípadne situačného rozhodovania vyplývajúceho z prirodzených situácií vzniknutých detskou zvedavosťou.

3. Vzdelávacie štandardy dosahované priebežnými a bežnými dennými aktivitami bez potreby plánovať ich v rámci cielených vzdelávacích aktivít.

 

Charakteristika obsahových celkov stručne predstavuje základný tematický rámec, v ktorom sa výchova a vzdelávanie pohybuje. Realizácia jednotlivých celkov nie je časovo obmedzená, témy si učiteľky tvoria alebo volia samé s ohľadom na aktuálne rozvojové potreby detí tak, aby poskytli deťom priestor pre ich zmysluplné učenie sa. Návrhy tém pre učiteľky  sú orientačné, majú charakter odporúčaní. Učiteľky si môžu zvoliť navrhnuté témy, ktoré rozširujú, zužujú, prehlbujú podľa potrieb detí, alebo vytvárajú úplne novú tému v rámci obsahového celku.

 

4.2 PRINCÍPY PLÁNOVANIA VÝCHOVNO-VZDELÁVACEJ ČINNOSTI PODĽA ŠKOLSKÉHO VZDELÁVACIE PROGRAMU „DOMČEK PREKVAPENÍ“.

 

* V plánovaní výchovno-vzdelávacej činnosti sa vždy objavia aj štandardy, ktoré nie sú zaradené explicitne v obsahovom celku. Tieto štandardy sú voliteľné učiteľkou, teda sa nemusia objaviť v plánoch inej triedy a inej učiteľky.

* Štandardy viazané na konkrétny obsahový celok, sa musia objaviť v pláne počas trvania obsahového celku minimálne raz. Spravidla sa však objavujú aj viackrát na rôznej úrovni. Pri ich zaradení sa vždy prihliada na vzdelávacie potreby detí. Sú voliteľné aj pre iné obsahové celky.

* do plánov VVČ včleniť  digitálne technológie tak  atraktívne, aby  zábavne a pritom zmysluplne vplývali na učenia sa dieťaťa. Pre deti sú totiž digitálne technológie novou výzvou a zároveň prepojením k domácemu prostrediu, v ktorom sa bežne s novými technológiami stretávajú.

* Nie je určené, koľko rozvojových úrovní plánujeme. Plánovanie úrovní dosiahnutia cieľa je úplne v kompetencii učiteľky, ktorá najlepšie vie, aké sú deti v jej triede.

*Učiteľka pri plánovaní dbá o vyvážený pomer zamerania činností podľa vzdelávacích oblastí a oblastí rozvoja osobnosti dieťaťa. Pomer zaradenia vzdelávacích oblastí ovplyvňuje aj aktuálna téma obsahového celku a jej charakter.

                    

Vzhľadom k tomu, že máme vlastné ciele definované na zameranie k predčitateľskej gramotnosti uvádzame VZDELÁVACIE ŠTANDARDY DOSAHOVANÉ PRIEBEŽNÝMI A BEŽNÝMI AKTIVITAMI BEZ POTREBY PLÁNOVAŤ

 

JAZYK A KOMUNIKÁCIA

HOVORENÁ REČ

·         Komunikačné konvencie

 

- Aktívne a spontánne nadväzuje rečový kontakt s inými osobami – deťmi i dospelými.

- Reaguje na neverbálne signály (gestá, mimiku), udržuje očný kontakt, hlasnosť prejavu   prispôsobuje situácii.

- Používanie jazyka prispôsobuje sociálnym situáciám a vzťahom.

- Pozná a dodržuje základné pravidlá vedenia dialógu.

 

Artikulácia a výslovnosť

-Rozumie spisovnej podobe jazyka.

 

PÍSANÁ REČ

·         Chápanie formálnych charakteristík písanej reči

 

Koncept tlače a znalosť knižných konvencií

-Pri listovaní a prezeraní knihu správne drží.

- Ukáže titulnú stranu knihy.

- Ukáže začiatok čítania textu.

- Listuje v knihe správnym smerom.

- Rozpozná, kde je v knihe uvedený názov a autor knihy.

- Identifikuje pri čítaní slová v správnej smerovej orientácii (zľava - doprava).

- Ukáže pri čítaní riadky v správnej smerovej orientácii (zľava – doprava, zhora - nadol).

- Identifikuje niektoré písmená abecedy.

 

·         Grafomotorické predpoklady písania

- Pri kreslení a grafomotorických činnostiach sedí vzpriamene, vzdialenosť očí od podložky je primeraná.

- Úchop a tlak ceruzky zodpovedá norme.

4.4  STRATÉGIE UPLATŇOVANÉ POČAS REALIZÁCIE KAŽDÉHO OBSAHOVÉHO CELKU

 

Učebné stratégie a metódy výchovno vzdelávacej činnosti majú odporúčací charakter, vyjadrujú typický postup dosahovania výkonových štandardov v rámci obsahového celku. Učiteľky volia aj dopĺňajú vychádzajúc z reálnych potrieb a možností detí tak, aby zabezpečili podmienky pre ich aktívne a zmysluplné učenie sa.

-grafomotorické hry a cvičenia

-pohybové, zdravotné a relaxačné cvičenia

-výtvarné činnosti: výtvarné vyjadrovanie predstáv, hry s farbou, modelovanie

-hudobné hry

-vychádzky a pozorovanie okolia

-námetové hry

-prstové hry

-matematické hry

-konštruktívne hry

-plánovanie činnosti deťmi

-prezeranie kníh a encyklopédií, počúvanie rozprávok a príbehov s porozumením

-hry zamerané na citlivosť sluchu a sluchovú diferenciáciu

-maľované čítanie

-ranný kruh

-rozprávanie učiteľky

-rozhovor

-priame pozorovanie

-demonštrovanie učiteľkou

-reprodukcia príbehu

-spoločné čítanie

-tvorba príbehu

-dramatizácia tematického príbehu

-bádateľské aktivity (deskriptívne, historické, experimentálne)

-artikulačné, rečové, sluchové a rytmické hry so slovami

-pojmové mapovanie

-porovnávacie, induktívne, deduktívne alebo analyticko - syntetické myšlienkové postupy riešenia úloh a problémov,

-tematická diskusia

-brainstorming

-tvorivá dramatika

-hry na dopravnom ihrisku, riešenie dopravných situácií pri bicyklovaní, kolobežkovaní

-turistická vychádzka

 

4.5 UČEBNÉ ZDROJE VYUŽÍVANÉ V KAŽDOM OBSAHOVOM CELKU

Odporúčané učebné zdroje sú navrhnuté podľa reálnych podmienok a možností materskej školy. Učiteľka ich vhodne dopĺňa podľa aktuálnej dostupnosti. Uprednostňuje učebné zdroje umožňujúce a podnecujúce aktivitu detí a prirodzenú detskú zvedavosť.

-výučbové programové softvéry v počítačoch (napr.  ActiveInspire, FlowWorks)

-pracovné listy

-spevníky a zborníky piesní

-výtvarný materiál

-detská autorská a ľudová literatúra

-zborník prstových hier

-CD, DVD – nosiče (rozprávky, hudobné nahrávky detských ľudových a umelých piesní, nahrávky vážnej hudby, relaxačnej hudby)

 

 

  1.  Spôsob a podmienky ukončovania výchovy a vzdelávania a vydávanie dokladu o absolvovaní predprimárneho vzdelávania

Predprimárne vzdelanie získa dieťa absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole. Predprimárne vzdelávanie ukončuje dieťa spravidla v školskom roku, v ktorom do 31. augusta dosiahne šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť.

Predprimárne vzdelávanie môže dieťa ukončiť aj vtedy, ak nedovŕšilo šiesty rok veku, ale podľa vyjadrenia príslušného školského zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a všeobecného lekára pre deti a dorast môže plniť povinnú školskú dochádzku (predčasné zaškolenie dieťaťa na žiadosť rodičov). Dokladom o získanom stupni vzdelania je Osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania. Osvedčenia sa odovzdávajú deťom pri tradičnej rozlúčke s predškolákmi posledný deň školského roka.

 

  1.  Personálne zabezpečenie

Naša Materská škola má 6 kvalifikovaných  pedagógov. Štyri  s ukončeným stredoškolským vzdelaním, jednu  s ukončeným vysokoškolským vzdelaním II. stupňa,  a  jeden pedagóg s prvou  atestáciou.

 

  1. Materiálno – technické a priestorové podmienky

Priestorové podmienky zodpovedajú podľa § 62 pís. i) zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane podpore a rozvoji verejného zdravia, v znení vyhlášky č. 527/2007 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež v znení neskorších predpisov.

 

Využitie vnútorných priestorov je stanovený charakterom objektu:

Prízemie:                                                    Priestory:

 soc. zariadenie, žehliareň, sušiareň, miestnosť pre krúžkové činnosti, kuchyňa. Sklad                  potravín                                                               

1.poschodie:                šatne, sociál. zariadenie, 2 triedy, 2 jedálne, šatne 2. a 3. triedy

 

Školský dvor je priestranný /405m2/, rozdelený na dve časti, v každej z nich sa nachádza pieskovisko pre deti so šmýkačkou. V celom areáli je veľa zelene – kríky a stromy. Materská škola je vybavená odbornou a detskou literatúrou, ktorú neustále dopĺňame materiálmi schválenými MŠVVaŠ SR. Je vybavená učebnými pomôckami, hračkami, telovýchovným náradím, náčiním. Škola má dostatok funkčnej didaktickej techniky, IKT, audiovizuálnej techniky (v 2 a 3 triede je detský počítač, tlačiareň, Interaktívna tabuľa, prehrávač, notebook, v jednej triede digitálna hračka včielka BeeBot ). Vnútorné a vonkajšie priestory sa využívajú na pokojný, bezpečný a zmysluplný aktívny pobyt detí v MŠ.

 

  1. Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní

Za dodržiavanie hygienických a bezpečnostných predpisov v priestoroch materskej školy a ochranu zdravia detí zodpovedajú prevádzkoví zamestnanci, a to v rozsahu im určenej pracovnej náplne.

Problematika zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia je aj integrálnou súčasťou obsahu výchovy a vzdelávania. Deti sa prostredníctvom obsahu učia chrániť si svoje zdravie aj zdravie iných a riešiť na elementárnej úrovni situácie ohrozujúce zdravie. Pri starostlivosti o zdravie, hygienu a bezpečnosť detí sa zamestnanci MŠ riadia všeobecne záväznými právnymi predpismi.

Podľa § 7 ods. 1 vyhlášky 308/2009 o materských školách za vytvorenie bezpečných a hygienických podmienok na predprimárne vzdelávanie zodpovedá riaditeľ. Za bezpečnosť a ochranu zdravia dieťaťa podľa § 7 ods. 2 zodpovedajú pedagogickí zamestnanci materskej školy od prevzatia dieťaťa až po jeho odovzdanie zákonnému zástupcovi alebo ním splnomocnenej osobe. Za bezpečnosť detí počas krúžkovej činnosti zodpovedá učiteľ, pokiaľ sa na tejto aktivite osobne zúčastňuje. Ak krúžkovú činnosť vykonáva so súhlasom zákonných zástupcov lektor, za bezpečnosť detí zodpovedá lektor. Školský vzdelávací program je vypracovaný v súlade s Národným programom prevencie obezity, s Národným programom duševného zdravia a v súlade so zachovávaním ľudských práv v rezorte školstva. Usporiadanie denných činností zabezpečuje vyvážené striedanie činností a vytvára časový priestor na hru a učenie sa dieťaťa. Materská škola denne zabezpečuje pre deti pitný režim, je voľne dostupný v triedach. Stravovanie detí má pevne stanovený čas. Materská škola vedie evidenciu úrazov detí. Problematika zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní je podrobne rozpracovaná v súlade s platnou legislatívou v Prevádzkovom poriadku a v Školskom poriadku materskej školy, ktorý je zverejnený na verejne prístupnom mieste.

  1. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí

 

            V predškolskom vzdelávaní deti nie sú klasifikované, ani iným spôsobom hodnotené. Hodnotiacim kritériom je dosiahnutie špecifických cieľov v jednotlivých oblastiach rozvoja, kompetencií detí primeraných podľa veku dieťaťa od začiatku dochádzky dieťaťa do MŠ, až do jej ukončenia pred vstupom do ZŠ, čo obnáša súhrn vedomostí, zručností, návykov a úroveň sociálnych predpokladov dieťaťa. Tento vývoj je individuálny a závisí od mnohých činiteľov – vonkajších a vnútorných faktorov ku koncu dochádzky do MŠ, ktorý nazývame školská zrelosť ako predpoklad úspešného zaškolenia. Súčasťou hodnotenia je adaptačný proces v skupine a kolektíve v súčinnosti s s pedagogickou diagnostikou. Metódy a prostriedky hodnotenia aj sebahodnotenia vymedzujú cesty a spôsoby overovania dosahovania kompetencií a špecifických cieľov (výkonových štandardov). Hodnotí sa, ktoré ciele sa dosiahli a prostredníctvom nich, ktoré kľúčové kompetencie detí sa rozvíjali.

Pri kontrole a hodnotení detí budeme využívať najmä:

-       pracovné listy, portfóliá

-       produkty detských výtvarných činností – výkresy, plošné a priestorové objekty, výsledky modelovania a pod. (portfólio detí),         

-       prácu v pracovných zošitoch,

-       spev piesní, recitovanie básní, riekaniek, hier,

-       kvízy a súťaže podľa konkrétneho obsahového celku (projektu) a iné.

 

 Vstupná diagnostika je realizovaná v septembri, v pozorovacom hárku je zaznamenaná    charakteristika dieťaťa a pravidelne sú doňho aktualizované konkrétne údaje. 

Vhodnými činnosťami vedieme deti k sebahodnoteniu, vzájomnému hodnoteniu a k aktívnej účasti na riadení výchovno-vzdelávacej činnosti – prosociálne aktivity, posilňujeme schopnosť samostatnosti, učíme ich rozhodovaciemu procesu (riešenie konfliktov, sociálne a morálne diskusie, hlasovanie – účasť na demokratickom riadení triedy).

 

Konkrétne zameranie a formy hodnotenia detí sú vypracované v ročnom pláne vnútornej kontroly školy vypracovanom v súlade s § 9 ods. 4 písm. c) vyhlášky MŠ SR č. 306/2008 Z. z. v znení vyhlášky MŠ SR č. 308/2009 Z. z.

Neodmysliteľnou súčasťou je povzbudzovanie dieťaťa do ďalšej práce, návod pre rodičov (poradenské činnosti), ako postupovať pri odstraňovaní nežiaducich prvkov a rezerv vo vývoji dieťaťa. Cieľom je vlastne zhodnocovať prepojenie zručností, spôsobilostí a vedomostí detí pred vstupom do ZŠ. 

Cieľom hodnotenia výchovy a vzdelávacích výsledkov bude poskytnúť rodičom spätnú väzbu o tom, ako dieťa zvládlo nároky, v čom je jeho silná stránka a v čom sú rezervy a aké sú jeho pokroky. Neodmysliteľné je aj časté povzbudzovania do ďalšej práce a návod, ako postupovať pri odstraňovaní nedostatkov.

Hodnotenie bude prebiehať priebežne verbálnou formou.

 

 

11.  Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov

 

Hodnotenie práce zamestnancov je základnou jednotkou kontrolnej činnosti, prostredníctvom ktorej posilňujeme a usmerňujeme nové prístupy učiteľov v práci. Získavať informácie o spôsobe práce, pripravenosti o konkretizácii výchovno-vzdelávacích úloh – uplatňovaní adekvátnych metód a foriem práce, uplatňovaní motivácie a to všetko  z hľadiska pozitívneho zamerania k dieťaťu. Pri hodnotení práce pedagóga uplatňujeme hľadisko : pedagogické, psychologické, metodické a organizačné, ktoré učiteľka vyberá na základe poznania edukačného procesu a poznania individuálnych osobitostí predškolského veku. Kontrolný zámer a hodnotenie zamestnancov bude vychádzať z Plánu práce vnútro školskej kontroly. Formy a metódy vnútorného hodnotenia sú:

a) sebahodnotenie a sebareflexia pedagogického zamestnanca formou sebareflexívneho dotazníka,

b) hodnotenie pedagogického zamestnanca spolupracovníkmi – formou vzájomných pedagogických pozorovaní,

c) hodnotenie pedagogického zamestnanca deťmi – formou kresby a následného rozhovoru,

d) hodnotenie pedagogického zamestnanca rodičmi - formou dotazníka

 e) hodnotenie pedagogického zamestnanca riaditeľom – formou hospitácií, analýzou pedagogickej dokumentácie, hodnotiaceho rozhovoru.

Problematika je podrobne rozpracovaná v ročnom pláne vnútornej kontroly školy, ktorý je súčasťou plánu práce školy.

Poznámka : Hodnotenie práce školy je každoročne realizované prostredníctvo Hodnotiacej správy výchovno-vzdelávacích výsledkov za konkrétny školský rok, ktorú riaditeľ školy zverejňuje na internetovej stránke www.staremesto.sk

 

 

12.  Požiadavky na kontinuálne vzdelávanie pedagógov

Morálnym záväzkom a profesijnou povinnosťou učiteľky materskej školy je permanentne sa vzdelávať. Ďalšie vzdelávanie učiteliek ako integrálna súčasť profesionálnej dráhy je dôležitým faktorom zvyšovania kvality výkonu implementácie nových poznatkov do prostredia aktuálnej spoločenskej praxe a umožňuje držať krok s dobou.

Cieľom ďalšieho vzdelávania s cieľom byť vzdelávaný je :

-          Zabezpečiť kvalitu vzdelávania štátom garantovaným a kontrolovaným systémom kvality a certifikátom – projekt „Vzdelávanie učiteliek materských škôl“ ako súčasť obsahovej reformy.

-          Priebežné monitorovanie a prieskum vzdelávacích potrieb, ktoré by zabezpečovali na vzdelávacie potreby

-          Implementovať obsahovú reformu škôl do praxe materskej školy

-          Pružne reagovať na zavádzanie inovácií do praxe tak, aby spĺňali zvýšené nároky na profesiu učiteľky

-          Zabezpečovať informovanosť učiteliek kvalitným informačným systémom s databázou akreditovaných vzdelávacích ustanovizní a certifikovaných lektorov

-          Vzdelávanie realizovať takými aktérmi, ktorí vedia najlepšie identifikovať potreby

-          Vyhľadávať také vzdelávacie programy, ktoré budú spĺňať potreby a rozvoj materskej školy

-          Zabezpečiť dostatok odbornej literatúry

-          Motivovať učiteľky k vzdelávaniu sa jasným vymedzením profesijného statusu a identity uč. materskej školy

Metodické združenie školy je nutné aktivizovať smerom k prispôsobovaniu učebných stratégií a vytváraniu učebných podmienok, za účelom rozvíjania osobnosti detí smerom k získaniu kľúčových kompetencií vo všetkých oblastiach gramotnosti v duchu tvorivo-humanistickej výchovy tak, aby sa detský intelekt rozvíjal v praktickej činnosti a umožnil im prežiť a orientovať sa  v podmienkach kultúry.